MVO-Partners

Dit zijn de partners waar Heigo mee samenwerkt
(Klik op een logo voor meer informatie)

Fair Wear Foundation (FWF)

Heigo zet zich samen met de Fair Wear Foundation (FWF) in voor goede arbeidsomstandigheden in landen waar kleding wordt gemaakt voor de Nederlandse en de Europese markt. FWF werkt samen met verschillende brancheorganisaties, vakbonden en de Schone Kleren Campagne. Bedrijven die bij FWF zijn aangesloten committeren zich aan het verbeteren van deze arbeidsomstandigheden met name bij leveranciers in de confectie-industrie. 


FWF beschikt over een monitoring- en verificatiemethode om toe te zien op de implementatie van de gedragscode en het verbeteren van de arbeidsomstandigheden. Heigo heeft zich geplaatst in de hoogst haalbare beoordelings-categorie en mag zich  ‘Leader’ noemen! De FWF Gedragscode bevat acht arbeidsnormen. Deze zijn gebaseerd op de afspraken van de ‘International Labour Organisation’ (ILO) en de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens. De Gedragscode van FWF staat bekend om de strenge richtlijnen op het gebied van de vrijheid van verenigen, werktijden en een leefbaar loon.

De acht arbeidsnormen van FWF zijn: 
  1. Het werk wordt vrijwillig uitgevoerd, er is dus geen dwangarbeid.
  2. Veilige en gezonde arbeidsomstandigheden
  3. Geen discriminatie op de werkvloer.
  4. Geen kinderarbeid
  5. Werknemers mogen zich verenigen en collectief onderhandelen.
  6. Werknemers krijgen genoeg betaald.
  7. Er zijn redelijke werktijden, geen structureel overwerk.
  8. Er is een juridisch bindende arbeidsovereenkomst; een eerlijk en wettig contract.

SER Convenant

Heigo heeft zich aangesloten bij het verduurzamingsplan kleding- en textielsector dat in 2016 door Minister Ploumen mede is ondertekend. Samen met meer dan zeventig andere bedrijven in de kleding- en textielsector, tekende Heigo het convenant waarin wordt afgesproken gezamenlijk te werken aan verdere verduurzaming van de sector. 

De OESO-richtlijnen verplichten ook Heigo om na te gaan in hoeverre zij betrokken zijn bij misstanden op het gebied van mensenrechten, milieu of dierenwelzijn. Een dergelijk onderzoek wordt Due Diligence genoemd. In het kader van het Convenant Duurzame Kleding en Textiel is een toetsingssysteem ontwikkeld om bedrijven door het Due Diligence-proces te leiden. Dit systeem is verplicht voor bedrijven die het convenant hebben ondertekend. Hiermee kunnen bedrijven een zo volledig mogelijk beeld krijgen van hun productieketen. Op basis van deze informatie stellen ze een plan van aanpak op voor continue verbeteringen. Dit plan helpt bedrijven om een negatieve impact op mensen, het milieu en dieren in de keten te voorkomen.

Het ontwikkelde toetsingssysteem bestaat uit zes stappen. Het is gebaseerd op de OESO-richtlijnen, Guiding Principles van de VN inzake bedrijven en mensenrechten en ISO 26000. Samenwerking met de ondernemingsraad of werknemersvertegenwoordiging, vakbonden en NGO’s op de productielocaties is hierbij essentieel. 

Veel bedrijven in Nederland besteden hun productie uit naar landen buiten de Europese Unie. In die landen kunnen mensenrechten, de gezondheid en veiligheid van werknemers, het milieu en dierenwelzijn in het geding zijn. Heigo laat kleding onder haar eigen label Made To Match, binnen de Europese Unie produceren.

Verplichtingen
Bedrijven en organisaties die het convenant ondertekenen, verplichten zich om discriminatie, kinderarbeid en dwangarbeid te signaleren en tegen te gaan. Ook zetten zij zich in voor het recht op vrije onderhandelingen door onafhankelijke vakbonden, een leefbaar loon en gezonde en veilige werkomstandigheden voor werknemers. Verder doen ze hun uiterste best om de milieuschade te verminderen en dierenleed te voorkomen. Ook proberen ze het verbruik van water, energie en chemicaliën te beperken en minder chemisch afval en afvalwater te produceren.

De doelstelling is dat in 2020 ten minste 50% van de Nederlandse kleding- en textielsector het convenant heeft ondertekend en dat over 5 jaar 80% van de omzet in kleding gekocht wordt bij de aangesloten leden van het Convenant. Steeds meer bedrijven kunnen dan voorzien in de vraag naar eerlijke en duurzame producten.

MVO Nederland

Heigo is partner van de netwerkorganisatie MVO Nederland. Samen met andere ondernemers streven wij naar klimaatneutraliteit, de circulaire economie, inclusief ondernemen en eerlijke ketens. MVO Nederland werkt aan het bereiken van de nieuwe economie. Bedrijven worden daarin niet enkel gedreven door financiële waarden, maar ook door die waarden die een positieve impact hebben op mens en milieu. 
Door MVO Nederland zijn 4 focusthema’s benoemd:  

  1. Klimaatneutraal ondernemen
    Ondernemen in een economie waarin bedrijven geen negatief effect op het klimaat hebben.
  2. Circulaire economie
    Ondernemen in een economie zonder afval en met een grote focus op hergebruik en recycling.
  3. Inclusief ondernemen
    Ondernemen in een economie waarin ieder talent telt en meedoet – met of zonder beperkingen.
  4. Eerlijke ketens
    Ondernemen in een economie met meerwaarde voor mens en milieu, waarbij mensenrechten en goede arbeidsomstandigheden de norm zijn. Internationaal streven we naar impactvolle handelsrelaties tussen bedrijven in Nederland en in ontwikkelingslanden.

Stichting MVO-Register/Fira

Heigo heeft zich aangesloten bij het MVO-Register en richt zich o.a. op het valideren van duurzaamheidsprestaties en op de borging daarvan in bedrijfsprocessen.

De aanpak van het MVO-Register sluit nauw aan bij de internationale en nationale normen op het gebied van duurzaamheid zoals ISO 26000 en de Sustainable Development Goals (SDG’s) van de Verenigde Naties. 

NL Greenlabel

Heigo was de eerste kledingproducent die zich aansloot bij NL Greenlabel.

NL Greenlabel helpt haar leden om duurzame ambities meetbaar te maken en daadwerkelijk te komen tot een aantoonbare gezonde woon-, werk- en leefomgeving waarbij groen en duurzaam centraal staan.

Ingenieursburo Royal Haskoning DHV heeft de effecten van duurzame producten vertaald in een CO2 duurzaamheidslabel.

Het door Heigo onder eigen label op de markt gebrachte kledingmerk MadeToMatch heeft van Greenlabel een duurzaamheidslabel verkregen.

Door het continue werken aan verduurzaming van onze kledinglijn, wordt de Carbon Footprint steeds kleiner.

CLS-Tex International

Heigo heeft met CLS-Tex International een partnership voor de organisatie van o.a. de retourlogistiek van gebruikte kleding. CLS-Tex is ketenregisseur om voor onze relaties duurzame oplossingen te verzorgen in het hergebruik van grondstoffen uit retourstromen van met name werkkleding.

CLS-Tex organiseert de plaatsing van de inzamelmiddelen, haalt deze bij klanten weer op, zorgt ervoor dat de kleding van de klant vervezeld wordt om daar samen met zachte plastics vervolgens weer granulaat van te maken. Dat granulaat dient als grondstof om nieuwe Cliff-producten van te kunnen maken zoals buitenmeubilair, waterbeschoeiingen, Tiny Houses, boompalen, etc. 

Met klanten wordt overlegd of gebruikte hout- en/of betonproducten in hun organisatie niet vervangen kunnen worden door deze duurzamere Cliff-producten. 

Met dit concept wordt voorkomen dat kleding verwerkt wordt voor poetsdoeken, isolatiemateriaal (open end) of – in het slechtste geval – dat bedrijfskleding verbrand wordt. In 2019 werd nog meer dan 60% van alle kleding verbrand. Cliff-producten zijn 100% recyclebaar, ook na een levensduur van 50-60 jaar. 

Daarnaast werkt CLS-Tex aan een oplossing om van gebruikte kleding weer nieuwe kleding te maken, het hoogst haalbare doel binnen de wereld van circulariteit. 

De uitdaging is om van de vaak complexe combinaties van verschillende garens, waar bedrijfskleding van gemaakt wordt, weer grondstoffen te maken voor nieuwe garens en doeken.

Modint

Heigo is aangesloten bij Modint, de branche-organisatie van fabrikanten, importeurs, agenten en groothandelaren in kleding, modeaccessoires, tapijt en (interieur)textiel. Dit businessnetwerk bouwt aan een waardevolle toekomst voor deze sector door op een positieve wijze bij te dragen aan de aanpak van relevante en maatschappelijke thema’s.

VVGW

Heigo is aangesloten bij de VVGW, de brancheorganisatie van fabrikanten en distributeurs van Persoonlijke Beschermingsmiddelen (PBM’s) en beroepskleding.

De aangesloten leden stimuleren het juiste gebruik van PBM’s en werkkleding om werken zo veilig en gezond mogelijk te maken.

Clearmark

Clearmark is een objectief en onafhankelijk adviescentrum voor beschermende kleding. 

Bij PBM’s staan productveiligheid, kwaliteit en zekerheid over de werking altijd voorop. Heigo levert daarom uitsluitend artikelen van A-merken die voldoen aan de meest recente CE-markering en NEN-normen.

Heigo is aangesloten bij Clearmark®, het online register voor rechtmatig CE gemarkeerde PBM’s. De doelstelling van Heigo en Clearmark® is:
  • meer goede en veilige PBM’s op de markt brengen;
  • afnemers een gerechtvaardigd vertrouwen bieden in het CE merkteken;
  • misbruik van het CE merkteken bestrijden.

Heigo garandeert daarom dat alle geleverde veiligheidskleding, veiligheidsschoeisel en persoonlijke beschermingsmiddelen altijd voldoen aan de meest recente wettelijke eisen en geldende normen.

NEN

In de textielsector bestaat geen helder beleid rondom circulariteit. Is een product circulair als de reststromen een grondstof zijn voor nieuwe producten? Zijn die producten dan ook van textiel of kunnen dat ook andere niet-textiele producten zijn? Of moet in het circulaire textiel een bepaald percentage gerecyclede grondstof zitten?

Om op deze en meerdere vragen een antwoord te kunnen geven is in 2019 door de NEN een werkgroep gestart om een juiste definitie te kunnen geven voor circulaire kleding. Heigo heeft zitting genomen in deze werkgroep en werkt samen met andere belanghebbenden aan de ontwikkeling van een Nederlands Technische Afspraak (NTA) voor circulaire kleding. 
De NTA kan vervolgens ingezet worden als voorstel voor internationale normalisatie. 
Share by: